R134a

R134a

R134a

Czynnikiem ch艂odniczym u偶ywanym w samochodach wyprodukowanych przed 2017 rokiem jest R134a. Jest zamiennikiem starszej substancji, kt贸ra by艂a u偶ywana w ch艂odnicach przed 2011 rokiem. W niniejszym tek艣cie opowiemy o tym jakie s膮 jego w艂a艣ciwo艣ci fizyczne i jak nale偶y obchodzi膰 si臋 z ch艂odnic膮.

Co to jest R134a?

Jest to zwi膮zek chemiczny zwany freonem. Zawiera grup臋 metylow膮 i fluor. Dzi臋ki temu, 偶e temperatura聽 samozap艂onu jest wysoka, w艂a艣ciwie nie istnieje ryzyko tego rodzaju wypadku. R134a ma temperatur臋 zap艂onu na poziomie 770 stopni. Poza tym jego w艂a艣ciwo艣ci przypominaj膮 cechy innych czynnik贸w ch艂odniczych. Temperatura wrzenia wynosi -26 stopni. W ch艂odnicy jest przepuszczany przez spr臋偶ark臋, gdzie do postaci gazowej jest doprowadzony w spos贸b mechaniczny. Wad膮 tego czynnika ch艂odniczego jest wysoki tzw. wska藕nik GWP. Za tym skr贸tem kryje si臋 wsp贸艂czynnik ocieplenia globalnego. Oznacza to, 偶e R134a przyczynia si臋 do zwi臋kszenia globalnych temperatur bardziej ni偶 np. R123yf, kt贸ry zosta艂 wprowadzony w nowszych modelach samochod贸w. Czyli jak ka偶dy chemiczny 艣rodek przemys艂owy ma swoje lepsze i gorsze strony.

Jak to dzia艂a w ch艂odnicy?

Jak wi臋kszo艣膰 freon贸w R134a jest stosowany jako katalizator temperatury. Wykorzystuje si臋 tutaj zjawisko spr臋偶ania i rozpr臋偶ania, kt贸re w efekcie wyzwala energi臋 ciepln膮. Czynnik jest spr臋偶any, co doprowadza go do wysokiej temperatury. Nast臋pnie przechodzi przez ch艂odnic臋, gdzie w postaci spr臋偶onej jest och艂adzany, rozpr臋偶a si臋 i przechodzi do parownika, gdzie jest zimny i mo偶e przekaza膰 nisk膮 temperatur臋 do wn臋trza samochodu.

W przeciwie艅stwie do lod贸wek czynnik R134a w samochodach mo偶e wykorzystywa膰 wiatr powstaj膮cy w czasie p臋du.

Wady i zalety

Najwi臋ksz膮 zalet膮 R134a by艂a wysoka temperatura samozap艂onu. W por贸wnaniu do niego nowszy R123yf ma temperatur臋 zap艂onu 406 stopni. To ju偶 niebezpiecznie blisko temperatur osi膮galnych w samochodzie. Oczywi艣cie to nie znaczy, 偶e od razu wszystkie auta s膮 zagro偶one po偶arem czy wybuchem. Tylko ryzyko jest wi臋ksze. Wad膮 jest oczywi艣cie jego wysoki wska藕nik GWP. Poza tym R134a 艂atwo ucieka z przewod贸w. O ile stare czynniki R12 mog艂y skutecznie och艂adza膰 samoch贸d przez kilka lat, ten trzeba wymienia膰 raz na rok.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *