Zanim nadejdą letnie upały konserwacja klimy i ewentualna wymiana czynnika powinna być czymś oczywistym dla każdego kierowcy. Klimatyzacja w aucie wymaga co jakiś czas przeglądu. Czynnik chłodniczy R134a ma tendencję do przenikania przez gumowe części urządzenia. Dlatego ubywa go co jakiś czas i niezbędne jest uzupełnienie. Średnio wylicza się, że co roku z przewodów ucieka od 10 do 15 procent płynu chłodniczego.
Kiedy jest potrzebna wymiana czynnika?
Najlepiej przeprowadzić przegląd klimy jeszcze przed nadejściem najgorętszych dni. Nie chcemy, żeby źle działająca klimatyzacja zaskoczyła nas podczas długich godzin na drodze. Poza tym zbyt mała ilość płynu źle działa na cały układ chłodzący. Wymiana całej instalacji jest droższa niż samo uzupełnienie płynu. Kosztuje nawet kilka tysięcy, czyli tyle co tani używany samochód. Dlatego lepiej sprawdzić jak ma się nasza chłodnica i przeprowadzić wymianę czynnika kiedy mamy po temu okazję. Zapobiegliwość zawsze popłaca.
Przeprowadzać samemu czy w warsztacie?
Jeżeli wymiana czynnika chłodzącego okaże się konieczna, to najlepiej zrobić to w warsztacie. Tutaj jest dostęp do specjalnego urządzenia, które umożliwia prawidłowe i szybkie napełnienie przewodów płynem chłodniczym. Pracownicy warsztatu przeszli też przeszkolenie, które uprawnia ich do bezpiecznego przeprowadzania całego procesu. Dlatego lepiej nie próbować samodzielnych eksperymentów. Zwłaszcza jeżeli o sposobach wymiany czynnika dowiadujemy się z internetowych filmików czy od sąsiada.
Na czym polega działanie czynnika?
Chociaż odradzamy samodzielne eksperymenty, to warto wiedzieć jak wygląda jego działanie w samochodzie. W układzie chłodzącym mieści się od 300 do 600 g czynnika – w zależności od konstrukcji. Płyn jest zasysany przez kompresor. Pod wpływem zwiększenia ciśnienia czynnik zwiększa temperaturę. Przenosi się do chłodnicy gdzie jest ochłodzony i zmienia postać z gazowej w płynną. Ochłodzony płyn trafia do parownika, gdzie przekazuje niską temperaturę i przemieszcza się do w postaci rozprężone z powrotem do sprężarki.