15 maja, 2019

Wymiana czynnika

Wymiana czynnika

Wymiana czynnika

Czynnik chłodzący jest dla klimatyzacji w samochodzie niczym krew w żyłach dla organizmu żywego. Jednak podczas pracy klimy substancja przechodząca ciągle ze stanu gazowego w płynny zużywa się. Po pewnym czasie jest jej mniej, co grozi poważnymi konsekwencjami. W ciągu roku z układu może uciec nawet 15% substancji. Wówczas może być konieczna wymiana czynnika.

W dzisiejszych czasach coraz częściej jest to powszechna usługa. Szczególnie od czasów wprowadzenia klimatyzacji z czynnikiem R134a. Mimo poprawionej wydajności urządzenia nie udaje się uniknąć drobnych przecieków.

Czynnik chłodzący nie tylko spełnia rolę ochładzającą w obwodzie. Dzięki swoim właściwościom utrzymuje w nim odpowiednie ciśnienie, zmniejsza tarcie i uszczelnia. Oczywiście do czasu, kiedy sam nie ucieknie przez drobne pory np. w elementach gumowych.

W warsztatach najczęściej można spotkać maszyny, które służą do zautomatyzowanej wymiany czynnika. Jest to usługa łatwa i niedroga – przynajmniej w porównaniu z wymianą całego lub części urządzenia chłodzącego. Dlatego warto dokonywać uzupełnienia lub wymiany kiedy tylko zauważymy taką potrzebę. Nie bez znaczenia jest również fakt, że psucie się klimy w czasie kiedy jesteśmy daleko w trasie nie jest niczym przyjemnym. Zamiast dać się zaskoczyć na środku drogi, zwłaszcza autostrady setki kilometrów od domu i jakiegokolwiek warsztaty lepiej po prostu serwisować przynajmniej raz na rok. Jeżeli nie mamy pewności czy jest to potrzebne czy nie, zawsze możemy się poradzić fachowca.