15 maja, 2019

Klima

Klima

Klima

W upalne dni długotrwała jazda samochodem jest szczególnie uciążliwa. Dlatego zanim wybierzemy się w dłuższą trasę warto sprawdzić sprawność klimatyzacji i pamiętać o kilku sprawach związanych z jej rozsądnym używaniem.

Jak zbudowana jest klimatyzacja w samochodzie?

Oczywiście konserwację czy oczyszczanie klimatyzacji warto powierzyć fachowcom, co nie znaczy, że zapoznanie się z jej budową nie może się okazać przydatne. Każde urządzenie klimatyzacyjne w samochodzie składa się z tych samych elementów: filtra zwanego też osuszaczem, pompy, chłodnicy i parownika. Zadaniem osuszacza jest likwidowanie wilgoci, która dostała się do przewodów w trakcie prac obsługowych. Pompa służy do zapewniania obiegu czynnika chłodzącego i wykorzystuje silnik samochodu jako źródło napędu. Skraplacz/chłodnica doprowadza do skroplenia czynnika chłodzącego, natomiast parownik jest odpowiedzialny za rozprężenie czynnika chłodzącego (który przechodzi w stan gazowy), co powoduje spadek jego temperatury.

Jak wynika z przedstawionej tu pobieżnie budowy klimatyzacji jest ona dostosowana przede wszystkim do ochładzania powietrza w aucie i jej praca zależy od pracy silnika. To dlatego nie da się używać klimy podczas postoju.

Co najczęściej się psuje?

Czynnik chłodzący, podstawa działania całego układu, w trakcie eksploatacji zmniejsza objętość (ubywa go), co może sprawić, że klima działa słabiej niż powinna. Poza tym podczas dłuższego używania czynnik chłodzący absorbuje wilgoć. Mimo działania osuszacza może ona doprowadzić do awarii, zwłaszcza jeżeli podczas mrozów zamarznie. Kolejnym problemem może być nieszczelność. Najłatwiej można ją rozpoznać po tempie w jakim ubywa czynnika chłodzącego. Jeżeli tuż po serwisowaniu klima zaczyna słabiej działać powinno się sprawdzić czy czynnik po prostu nie „ucieka” z układu. Korozji i zanieczyszczeniom, a także uszkodzeniom mechanicznym może ulegać chłodnica. Jej zatkanie powoduje, że czynnik porusza się po układzie pod większym ciśnieniem, a to z kolei uniemożliwia prawidłową pracę kompresora. Usterką zagrażającą nie tylko sprawności samochodu, ale naszemu zdrowiu może być gromadzenie się wilgoci w parowniku, co powoduje rozwój grzybów i bakterii. Dlatego ważne jest aby czyścić parownik i wymieniać filtr przeciwpyłkowy.

Mając tę wiedzę łatwiej stwierdzić czy drobne niedogodności wynikają z awarii klimy samochodowej i zgłosić się do odpowiedniego warsztatu.